Un drum perfect. Un om rau

„Dar tu, Lev Nikoalaevici, propovaduieşti foarte frumos, dar înfăptuieşti, oare, ceea ce propovăduieşti?” Este cea mai firească dintre întrebări şi care îmi este pusă mereu; este rostită cu un aer victorios, ca şi cum ar fi un mod de a-mi închide gura. „Propovăduieşti, dar cum trăieşti?” Şi eu răspund că nu propovăduiesc, că nu sunt capabil, deşi mi-aş dori cu ardoare. Nu pot propovădui decât prin faptele mele, iar faptele mele sunt ticăloase… Şi răspund că sunt vinovat, ticălos şi demn de ocara pentru neputinţa mea de a le înfăptui.

În acelaşi timp, nu pentru a mă justifica, ci pur şi simplu pentru a explica lipsa mea de consecvenţă, spun: ” Uită-te la viaţa mea din prezent şi apoi la viaţa mea din trecut şi vei vedea că încerc să le înfăptuiesc. Este adevărat că nu am îndeplinit nici a mia parte din ele (perceptele creştine) şi mi-e ruşine pentru aceasta, dar nu am reuşit să le îndeplinesc nu fiindca nu am vrut, ci pentru că nu am fost în stare. Învaţă-mă cum să scap de plasa de ispite în care sunt prins, ajută-mă să le împlinesc; chiar şi fără ajutor îmi doresc şi sper să le împlinesc.

„Critică-mă, o fac eu însumi, dar critică-mă pe mine, nu calea pe care o urmez şi pe care o arăt oricui mă întreabă unde cred eu că se află. Dacă ştiu drumul către casă şi merg pe el ameţit de băutură, este mai puţin bun drumul din cauză că mă împleticesc dintr-o parte în alta?! Dacă nu este drumul cel bun, atunci arată-mi altul; dar dacă mă împleticesc şi rătăcesc calea,  trebuie să mă ajuţi, trebuie să mă păstrezi pe adevărata cale, la fel cum sunt şi eu gata să te sprijin. Nu mă îndruma greşit, nu te bucura că m-am rătăcit, nu striga bucuros: <Uită-te la el! Spunea că merge acasă, dar iată-l târându-se prin mocirlă!> Nu te bucura, ci ajută-mă şi sprijină-mă”.

Lev  Tolstoi

Eu.

5 responses to “Un drum perfect. Un om rau

Lasă un răspuns

