Era 1 mai.. Un spectator sadic

Era 1 mai.

Unii erau plecati la mare, altii la munte, unii erau plecati la o iarba verde, iar unii au ales sa ramana intr-un oras de multe ori mai linistit decat intr-o zi normala.

Era 1 mai.  Eu, Cornel si Dani ne plimbam.  Am ajuns pe la Romana si am zis de acolo sa o luam pe Dorobanti putin, ca de.. e o zona faina de o plimbare.  Nu mai stiu ce povesteam, dar la un moment dat Dani ne atrage atentia asupra unui tip cu un ghiozdan mare in spate, o geanta de laptop intr-o mana si o folie cu pastile in cealalta mana. Tremura tot.   Am decis sa mergem la el sa vedem daca-l putem ajuta cu ceva, sa chemam o salvare, sau nu stiu. Era un tip din provincie venit cu treaba aici, iar Bucurestiul, ca un oras ospitalier a avut grija sa-l lase fara borseta unde isi tinea banii.  Nu mancase de 3 zile. A fost la spital, i-au bagat o perfuzie in vena si l-au trimis acasa.  Cand ma uitam la el cum ii tremura vocea cand povestea, cum tremura el tot, ma luau fiorii. Nu puteam sa cred ca se poate intampla ca un om sa stea 3 zile fara mancare intr-un oras ca asta.  L-am ajutat sa-si dea rucsacul jos din spate si sa se aseze pe o treapta acolo. Am plecat cu baietii la primul magazin, am cumparat ceva de mancare si o sticla de apa si ne-am intors la el.  Cand i-am intins sandwichul nici n-avea curaj sa ne priveasca in ochi. Tot repeta intruna ca ii e rusine, ca nu poate accepta.  Dupa ce l-am convins,  a inceput sa manance cu o pofta de n-am vazut nici in filmele cu africani asa.  Ne-am golit toti 3 buzunarele sa ii dam ceva bani sa aiba cu ce ajunge inapoi acasa apoi ne-am continuat drumul.

N-am vrut sa scriu despre asta pentru ca nu vreau sa par un fel de Gigi Becali fara Maybach care dupa ce scoate 1 leu din portofel face conferinta de presa.  Am scris despre lucrul asta pentru ca in prima faza si noi am ezitat sa-l ajutam. Era mult mai comod si mai ieftin sa ne vedem de drum.

Inca avem in noi din mentalitatea asta de spectator sadic,  care atunci cand omul moare langa el, ii face poza, o pune pe blog si injura conducerea statului ca nu face nimic pentru oameni ca astia, in loc sa dea o mana de ajutor.

Noi ne-am continuat drumul pe langa reprezentanta Maseratti si pe langa terasele din Dorobanti.
Era 1 mai. Ma simteam mizerabil si vinovat pentru ca traiesc prea bine;  pentru ca ma simt dator sa ajut doar de Craciun.   Incerc sa schimb asta.


23 responses to “Era 1 mai.. Un spectator sadic

  • corneliurotar

    Frumos…un gest nobil, un gest cum îi stă bine unui fiu de Împărat…francezi au o vorbă prin care spun că nobleţea obligă, noi poate nu o ştim sau poate am uitat-o.

  • Tweets that mention Era 1 mai.. Un spectator sadic « Biscuim Măria Ta! -- Topsy.com

    […] This post was mentioned on Twitter by ionut andrisan. ionut andrisan said: #peblog era 1 mai – un spectator sadic http://bit.ly/cBM8vn […]

  • Andy Mihail

    Si ce-a facut? S-a intors acasa?
    Il chema Constantin? http://www.youtube.com/watch?v=XpjQJNNqRII

  • Ovi

    daca as fi fost in locul tipului -v-as fi dat voua geanta de laptop …win-win
    poate ca era goala…
    am o cunostiinta care a facut foamea sa-si ia o placa video mai smechera…–si apoi i-au cazut dintii..:)–

    http://www.myvideo.ro/watch/7463640/Cersetor_cu_iPhone_la_metrou_in_Bucuresti
    http://www.220.ro/faze-tari/Cersetor-Cu-IPHONE-Metrou-Bucuresti/1CSi1vvLMy/

    99%- din Filantropica e real….doar 1 % are nevoie …
    dar mai e si varianta ca poate bogatii lumii ne vor rai-,sa nu ne ajutam intre noi..etc

    • ionut andrisan

      Asta cu Filantropica e o scuza valabila cand e vorba de cersetori. Baiatul asta a incercat sa refuze si banii si mancarea de mai multe ori.. Nu cred ca nenea asta era un prefacut.

  • corneliurotar

    Eu nu sunt deacord cu ajutoarele, cu sistemul comunist căruia îi era milă de om…”vai sărmanul nu are ce mânca…hai să-i dăm o bucată de pâine”…nu sunt deacord nici cu sistemul practicat imediat după revoluţie de către evanghelici, sistemul ajutoarelor…dacă doreşti să ajuţi pe un om, nu-i da peşte ci învaţă-l să pescuiască (sau să folosească cheia tubulară, litera, bisturiul, legea…etc). Noi evanghelicii am creat un sistem pervers (scuzaţi-mi duritatea) dăm un ban, apoi ne culcăm pe o ureche că am făcut o faptă bună. E nevoie de fapte bune, dar nu aşa… E un subiect complex şi din nefericire nu se poate dezbate într-un comentariu…îmi cer scuze dacă ideile mele sunt prea comprimate.

    • ionut andrisan

      Inteleg ce spui si sunt de acord cu tine, insa consider ca aici a fost o situatie diferita 🙂

      • corneliurotar

        Desigur, e o situaţie diferită. Eu vorbesc ca unul care am fost „beneficiarul” unui astfel de sistem şi privind în urmă îmi dau seama de greşeala înaintaşilor noştrii, şi în parte mă consider defavorizat (un paradox, nu-i aşa?) Intelectualitatea neo-protestantă pe vremea aceea era inexistentă şi cea care exista era marginalizată. Sunt subiecte pe marginea cărora s-ar putea scrie articole interesante…tocmai am aruncat mănuşa…sunt curios cine o va ridica (nu mi-aş dori să văd ştergare zburând pe podea)

    • Ovi

      „dacă doreşti să ajuţi pe un om, nu-i da peşte ci învaţă-l să pescuiască”-nu am timp nici pt mine…de abia am pt parinti..sorry omule necunoscut…si eu am invatat multe din tutoriale video..a mai greu ..dar asta e…cursurile costau 50 mil 😦

      dupa revelion m-am intalnit in fata la unirea cu un fost coleg facultate–ne-a acostat un baiat -ca 2 tipi tigani i-au furat actele si banii..etc..si daca putem sa-l ajutam…
      i-am zis sa se duca la politie..pt portretele robot…etc..
      apoi colegu i-a zis ca ii da 200 RON pe ceasul de la mana…
      sa vezi atunci..ca sa-i dea macar 400 –ceasul are valoare sentimentala…etc…
      ca daca nu…sa-i dam macar cate 40 ron …asa…de pomana….
      asa ca l-am lasat sa mai intrebe…:)

  • Corneliu

    Multumesc pentru articol..

  • Delia Filip

    sunt mandra de tine!

  • miscellaneous11

    Eu sunt de parere ca le poti face pe amandoua in acelasi timp: sa ii dai si un peste si apoi sa il inveti sa pescuiasca. Nu o sa te felicit, Ionut, pentru ca, desi e o fapta sa`i zicem „rara” in ziua de azi, simultan e si ceva normal. Toti ar trebui sa faca asta. Si nici nu cred ca trebuie sa`i judecam in loc sa`i ajutam.

    • Corneliu

      Ma superi rau de tot, miscellaneous11, dar te rog nu o lua personal. Cum adica e ce ceva normal?!?!? CANDVA era normal, dar acum trebuie sa faci un efort considerabil luptand cu tine insuti si apoi cu preconceptiile altora pentru a mai avea libertatea si mentalitatea de a face asa ceva. Si nu exista nici un „toti ar trebui sa faca asta”, atat timp cat eu si cu tine nu o facem zilnic; hai sa-i lasam putin pe toti CEILALTI atata timp cat noi doi nu facem ca lucrul asta sa se intample zilnic, NORMAL, asa cum zici tu. Nu accept sa-l infunzi pe unul care face o fapta nobila si sa-l calci pe cap, cum ca nu a facut ceva asa deosebit atat timp cat asta e norma si „toti ar trebui sa facem asta”.

      PS. Sunt sigur ca nu ai scris comentariul tau cu nici o rea intentie, si te rog ia-l si pe al meu la fel. Nu te stiu, nu am nimic cu tine, dar m-am mai lovit de prea multe ori cu mentalitatea asta si m-a descurajat oridecate ori am facut cate ceva care ar fi meritat apreciat in loc de a fi bagatelizat. Sa fii bun e o raritate, nu e un lucru obisnuit; ce, ne mai credem in Eden, intr-o lume ideala? Mai degraba noi doi, eu si cu tine (si cu Ionut, bineinteles :P) am putea arata farame de bunatate; dar daca purtatorii de cravata din parlament nu ne mai apreciaza, macar noi intre noi sa avem simtul cel bun de a ne sprijini cu tot patosul… ca merita.

  • miscellaneous11

    Of, Corneliu, nu sunt sigura ca ai inteles ideea mea. 🙂 Acum sunt, insa, pe fuga si nu iti pot raspunde, dar o sa o fac mai tarziu.

  • gabriela

    :)… a fost un gest nobil…ma bucur ca sunt oameni care au suflet si nu fac gestul doar de parada. E important sa ajuti pe cineva atunci cand acesta are nevoie, iar tanarul acela, cu siguranta avea. Am doar cuvinte de apreciere la adresa voastra. Felicitari!

  • miscellaneous11

    Ok, acum pot, in sfarsit, sa iti raspund, Corneliu. Deci, nu vreau sa se inteleaga ca eu consider astfel de gesturi inutile sau egale cu 0, nu ! Stiu bine ca in societatea de azi sunt lucruri rare, am si spus`o, si astfel „ies din comun”. Dar lucrurile de genul acesta, de obicei, sunt putine ! Si nu trebuie sa fie asa ! In plus, nici nu trebuie facut din asta un scop ! Stiu ca Ionut nu a povestit asta doar asa, ca sa „se dea mare”, dar uite deja cum au rasarit si comentarii „bravo, felicitari etc.”, de parca ar fi facut cine stie ce ! Nu vreau sa ridicam astfel de fapte la ranguri extraordinare, desi oamenii acestia trebuie apreciati, da. Dar tu le faci pentru ca vrei si pt ca simti, nu pentru a primi laude. Apoi … n`am spus ca AZI ar fi ceva normal, am vorbit in general. Ce e atat de neobisnuit in a ajuta un om ? Bineinteles ca exista „toti ar trebui sa facem asta” si evident ca nu ZILNIC, nici vorba de asa ceva, fiecare la momentul oportun, cand se intalneste cu asemenea cazuri. Nici gand atitudinea mea nu e descurajatoare, dar nu consider ca bunatatea ar trebui privita ca pe un lucru rar, si nu unul normal. De ce sa nu o facem sa reprezinte o normalitate ? Asta a fost doleanta mea, nimic mai mult.

    • Corneliu

      Da, corect, inteleg acum punctul tau de vedere. Trebuie sa ne propunem sa vedem lucrurile astea ca pe ceva normal tocmai pentru a sublinia ceea ce vrem noi sa fie NORMAL pentru noi insine, si atunci ne vom comporta dupa standardele in a caror directie vrem sa investim. Cred ca am inteles bine, nu? Sunt perfect de acord cu asta.

  • Baiatul din autobuz « Biscuim Măria Ta!

    […] si noi Tags: 301, baneasa, decizie, masina, piata presei libere, ratb, ruta Tot sambata de 1 mai,  cand am ajuns la capatul dorobantilor cu Cornel si Dani, am zis sa luam si noi un autobuz pana […]

Lasă un răspuns

