Lopata de dupa ceafa

Cand mi-a trantit vorbele alea, m-am simtit exact ca atunci cand,  dupa ce am facut volutariat, la renovarea unei cladiri,  3 luni de zile, a spus un nene care nu s-a obosit nici macar sa indrepte un cui, ca mai bine nu veneam, ca mai mult am stricat.  Stiti ce-i aia munca de santier, nu?  Sa scoti pardoseala, sa scoti cuiele din fiecare scandura,  le indrepti,  sapi la harlet subsolul, cari pamantul cu roaba,  raschetezi peretii,  dai la smilgher tavanul,  faci mortar la lopata,  legi fier,  faci cofraguri,  faci beton, il cari cu roaba si il torni la locul lui, lipesti polistiren peste care  pui plasa, apoi  tragi adeziv,esti in permanenta presat de timp pentru ca mai ai o saptamana si trebuie sa termini; munca de-asta.  Dupa 3 luni de patriotism se trezeste o gura sparta sa spuna ca mai degraba nu veneam, asta dupa ce am terminat treaba, evident.

Acum, cand mi-am facut analizele alea la sange de mi-au zis baietasii cu halat ca-s suspect de nu stiu ce hepatite,  cand i-am intrebat de la ce e, mi-au zis ca poate fi de la alimentatie proasta – nu se pune problema, de la alcool – nu se pune problema, sau de la stres.   Nu m-am speriat, stiam ca n-am nimic si s-a confirmat ce-am zis eu. Dar el, prietenul meu, statea langa mine si-mi zicea – „ce stres ba? Ce mare lucru faci tu?”   Coincidenta facea ca eram in plina sesiune, asa ca programul meu zilnic arata cam asa: trezire – 6:30 – plec la serviciu, ma intorc la 5, imi fac mancare, stau 10 minute si incep sa invat. Invat pana la 12-1 noaptea, cand cad rapus cu cartile pe burta si imi dorm cele 4-5 ore.  Stiti, perioada aia in care, intr-o luna de zile dau 14 examene.  El, care e tinut in palme de parinti, care singura lui grija e sa-si dea cele 5 examene ale lui pe semestru,  el caruia ii trimite de acasa saptamanal mancare gata facuta, el, imi spune – care stres?  El e revoltat pe doctor ca , cum poate spune el asa ceva? Cum sa fie Ionut stresat? Eu nu m-am plans nici o secunda, dar era vina mea.  Nu se opreste aici. Continua cu – „Ionut, pe bune ca nu te inteleg. Cum sa fii stresat ma? Ca la tine e usor.  Eu trebuie sa merg in fiecare zi cate 6 ore la scoala, sa scriu, tu mergi doar sambata si duminica (de la 8 la 4-5 da), tu sa fii stresat? Ce sa mai zic de mine?”

M-am uitat in ochii lui si nu i-am zis nimic.  Pur si simplu, mi-am dat seama ca, in loc sa-mi fie prieten,  sa-mi zica, stai linistit Ionut, o sa fie bine, el imi da cu lopata dupa ceafa.  N-am zis nimic, ci pur si simplu am tacut.  N-avea nici un sens sa ma cert cu el.

Amandoi, atat nenea cu critica de pe santier cat si baietasul care se ia de mine ca de ce sunt stresat,  imi erau si imi sunt inca amici si si-au permis sa-mi spuna lucrurile alea pentru ca ma cunosteau cumva. Stiau ca accept critica si  fac fata sinceritatii. Cu toate astea, exista momente cand omului ii prinde bine o lopata dupa ceafa si exista momente cand lopata de dupa ceafa nu face altceva decat sa te bage in spital.


7 responses to “Lopata de dupa ceafa

Lasă un răspuns

