Dragobete. Origins

Si pentru ca ieri mi s-a scarbit asa putin de frustrarile nationalistilor, suparati pe sarbatoarea asta adusa de la americani, Sfantul Valentin, suparati ca noi il avem pe Valentin al nostru, pe Dragobete, m-am gandit sa citesc putin despre fiecare din Valentini.

Povestea lui Valentin american e de fapt poveste romana. El era un preot care oficia in secret casatorii soldatilor carora le era interzis sa se casatoreasca. Pentru asta el a fost decapitat, iar un anume imparat a pus sarbatoarea Sfantului Sfantului Valentin de ziua decapitarii preotului. Pentru ca perioada coincidea cu o veche sarbatoare romana, sarbatoarea lui Lupercus care era consacrata dragostei si fertilitatii, s-a ajuns incetul cu incetul la Valentinul asta.  N-am gasit nicaieri despre implicatia americanilor in sarbatoarea asta, insa de..  nu pot sa ma contrazic eu cu papagalii.. O fi americana si sarbatoarea asta.

Povestea lui Dragobete e ceva mai veche, de pe vremea vlahilor, cand dragii nostri locuitori ai taramului aveau ceva mai multi zei.  Dragobete era zeul dragostei.  Cum s-a initiat sarbatoarea?  Au vazut baietasii nostri la romani pe nenea zeu Lupercus de care am mentionat si mai sus  si au hotarat sa faca si ei o sarbatoare de genul asta sa fie in trend. Asa ca, daca la Lupercus barbatul tragea un biletel cu numele unei fete de pe acolo scris pe ea, si apoi urma sa fie ca o casatorie de proba pe un an cu femeia respectiva, dupa anul acela hotarandu-se  daca se va casatori pe bune sau nu cu ea, iaca dragii nostri vlahi au hotarat sa fie originali. Ei nu erau buni la scris, la citit, la sorti, la toate alea, asa ca au hotarat sa se urce in varful dealului si sa alerge dupa femeia pe care o vrea pana acasa. Daca o prinde, atunci o poate pupa. Pupatura aia era considerata ca un fel de logodna pe un an. Dupa un an se hotarau daca sa se ia sau nu.

Vina lui Valentin a fost ca in sarbatoarea lui este si ceva crestin. Dragobetele a ramas pagan (aviz crestinilor de 2000 de ani din tara noastra).  
Din cate observ eu noi sarbatorim cam acelasi lucru la interval de o saptamana.  Una e luata de la romani americani si cealalta e de la romani stramosii nostri, vlahi. 

Corectati-ma daca ma insel..


14 responses to “Dragobete. Origins

  • Daniel

    ce sa te mai corectez ca e bine asa. e tare. chiar am vrut sa citesc si eu cate ceva despre Valentin asta dar inca nu-mi facusem timp. Am fost aseara la Iulius Mall si am fost degustat de toata porcaria de acolo. Nunti de o zi, fantasem, fete dezbracate ca doar asa ai vanzare buna si o multime de lume alergand dupa cel mai ciudat cadou.

    Au uitat ca cel mai frumos cadou poate fi chiar persoana lor insasi.

  • LauraT

    Eu cred ca ar trebui sa ajungi si pe surse gen wikipedia ca sa citesti si o a doua parere legata de Dragobete. Nu coincide cu ce ai scris tu decat pupatura cu semnificatie de logodna. Nu stiu exact care este adevarul, dar eu cred ca nu e atat de pagana aceasta sarbatoare, ci mai degraba e o bucurie cu ocazia sfarsitului de iarna, zi in care tinerii se duceau sa culeaga flori de primavara si cu ocazia asta se pupaceau cu foc. Oricum ar fi, prefer sa cred in Dragobete de valahi decat in Valentine’s Day de americani 🙂

    • ionut andrisan

      Bazat pe surse ca wikipedia, crestinortodox.ro, si alte siteuri am scris articolul – n-am cules informatii din ziarul libertatea.

      • LauraT

        Inseamna ca am citit lucruri oarecum diferite. Cat despre crestinortodox.ro, te asteptai cumva sa ii indemne pe credinciosi ca sa creada in traditii fara legatura cu biserica? Aproape tot ce avem noi mai fain este pagan, pana si Craciunul. Important e sa iti placa un anumit moment in viata ta si sa il respecti ca atare. Este doar o parere 🙂

      • ionut andrisan

        eu n-am nimic cu faptul ca undeva la origine are ceva pagan – eu am vrut doar sa subliniez faptul ca si Valentinu si Dragobetele sunt de fapt aceiasi sarbatoare – diferenta e ca Dragobetele a fost introdus ceva mai demult, dar nu e inventat de stramosii nostri.. e o sarbatoare furata exact de unde e furat si Valentinul – nici una nu-i mai sfanta decat alta

  • conea

    bah ai uitat sa zici, ca dragobetele era baiatu lu baba dochia si intr-un final a sfarsit transformat in feriga de Maica Domnului.
    Asa scrie la metrou. :d

  • ioana

    un lucru oricum nu trebuie sa fie „sfant” ca sa-l sarbatoresti. sarbatoresti pt ca are o anumita importanta pt tine, de ordin spiritual, sentimental, estetic, cultural sau mai stiu eu ce… cred… dar ce stiu eu:-j

  • Corneliu

    Diferenta dintre cele doua e ca se aseamana. Si anume, amandoua se aseamana cu o prostie mare cat casa. Casa Poporului.

  • pucca

    m-am mutat pe http://www.iarnatuestimareamea.ro ..te-am adaugat deja la blogroll, te rog sa imi modifici si mie link-ul la blogroll. 🙂 anunta-ma pe blogul nou cand ai modificat. multumesc >:D<

Lasă un răspuns

