Hospitalitatea noastra

Multe legenede se aud despre noi, romanii. Una ar fi ca suntem poporul cel mai nesimtit din Europa. A doua, in contrast parca, este ca suntem poporul cel mai ospitalier si sociabil din Europa.   Nu stiu in ce masura se pot generaliza lucrurile astea. .   Hai sa nu dau vina pe romani, si sa ma uit la mine.

betuelEu recunosc ca asa am fost invatat. Cand trebuia sa vina cineva la noi, parca o aud si acum pe mama: Ionut, curatenie in casa de urgenta! In jumate de ora apare la noi nu stiu cine si trebuie sa fie luna! – Dar am facut curatenie dimineata! – Ma, tu nu intelegi ca vine cineva la noi? Trebuie sa luceasca in casa! – Fa curatenie, si dupa aia du-te in oras si cumpara o sticla de cola si niste fursecuri.    Asta era partea buna, in cazul in care veneau prieteni de-ai nostri din strainezia, atunci era clar: renovam! 3 zile alerta rosie. Normal, musafirii veneau, stateau jumatate de ora in care discutau chestii cat se poate de neutre, apoi plecau. Mancau 3 fursecuri din alea 2 kg, si beau o jumatate de pahar din cele 2 sticle de suc.   

Nu-i bai, macar nu ne-am facut de rusine. Am facut o parere buna.   
Incep sa ma dezvat de lucrul asta, si iau si eu modelul american. Daca fac curatenie, o fac pentru ca nu-mi place mie mizeria, si daca vine cineva la mine, nu ma duc sa cumpar baxuri de suc si kilograme de prajituri. Daca seara aia aveam in plan sa mananc sandwichuri, atunci mancam toti sandwichuri.   Si daca am in frigider 1 sticla de apa plata, inseamna ca bem apa plata.    

Bine, recunosc, exagerez putin. Trebuie si un dram de ospitalitate, insa, nu-mi plac contrastele mari.  Nu-ti dau margarina daca eu mananc icre negre, dar nici invers!

(poza de Betuel Hreniuc)


6 responses to “Hospitalitatea noastra

  • taktu

    bunica mea de la Campulung Moldovenesc are vreo 2 camere pe care le pastreaza curate tot timpul pentru musafiri, familie, cine-o fi. poti sa vii si neanuntat si va avea ceva bun de mancare. si nu e ea singura asa, toti cunoscutii ei asa fac.

  • Bogdan "Achmed" IT

    asa era si la mine dar pe mine securistii de ai mei ma trimiteau in camera cand veneau musafirii (adik am ranit 1 zi la casa si tot in camera mea ma trimiteau) dar era bine prajituri si cine stia ce mancare mai fancy facea mama

    • taktu

      mama da ce wermacht era la tine :)) pe noi ne scotea la talent-show! fiecare o poezie, o cantare etc. normal ca ne conformam: capul ce se pleaca baga ca porcu prajituri dup’aia!

  • Larisa

    Parca citai din copilaria mea, Ionut, dar ce vremuri …
    Stii, ziceai de America. Eu imi tin casa curata si cand oamenii vin la noi se mira de cata curatenie este. Cand merg la unii insa nici nu am unde sa ma asez, dar ei sunt fericiti in mizeria lor pentru ca nimeni nu le cere sa fie altfel.
    Apropo de curatenie daca aud ca cineva vine la noi in juma de ora ma bag in priza ca aspiratorul si fac curat in toata casa. Nu stiu cum reusim sa facem in 30 de minute ce nu am face in ore intregi!

    Imi aduc aminte ca sora mea cea mai mica canta la vioara si cand veneau musafiri o puneau sa cante.

  • Larisa

    Am uitat sa zic ca imi place foarte mult fotografia!

  • hazmate

    ospitalitatea asta aduce putin a ipocrizie si chiar grandomanie pe alocuri. adica uite ce casa am, uite ce iti pun pe masa. musafirul trebuie respectat, e o regula din timpuri imemoriale, avand la baza principiul „asa as vrea sa fiu tratat si eu” insa pe la noi se aplica altul: „ce-o sa zica lumea?”

Lasă un răspuns

